Σε ιστορικά υψηλά οι ναύλοι για μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων

Σε επίπεδα-ρεκόρ, που είχαν να καταγραφούν από το 2008, παραμονές της κατάρρευσης της Lehman Brothers, έχουν εκτοξευθεί οι ναύλοι στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Παράλληλα, έχουν ανεβεί και οι αξίες των πλοίων, με αποτέλεσμα το τελευταίο διάστημα να πραγματοποιούνται  αγοραπωλησίες πλοίων που αποφέρουν κέρδη ακόμα και 80% μέσα σε λίγους μήνες.

Ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν πως τα ημερήσια έσοδα των μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν υπερδιπλασιαστεί από το καλοκαίρι και μετά, ενώ οι ναύλοι για τα μικρότερα έχουν αυξηθεί στο ίδιο διάστημα κατά 50%. Πλοία ηλικίας 10 ετών που αγοράστηκαν στις αρχές του 2020 για 10 εκατ. δολάρια πουλήθηκαν λίγο πριν εκπνεύσει ίδιος χρόνος στα 18 εκατ. δολ. σύμφωνα με στοιχεία του TradeWinds. Με βάση τα δεδομένα του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons, η αξία ενός πλοίου δυναμικότητας 8.000 εμπορευματοκιβωτίων ηλικίας 10 ετών έχει εκτοξευθεί από 15 εκατ. στα τέλη του 2016 στα 36 εκατ. δολ. σήμερα.

Μεταξύ των ναυτιλιακών ομίλων που επωφελούνται από την άνοδο αυτή των ναύλων και των αξιών βρίσκονται πολλές ελληνικές επιχειρήσεις όπως η Costamare, η Danaos, η Technomar, η Contships, η Navios, η Lomar, η Chartworld και πολλές ακόμα. Είναι χαρακτηριστικό πως τον Μάρτιο οπότε και η πανδημία οδήγησε σε εκτεταμένα Ιockdowns ολόκληρο τον πλανήτη, οι μετοχές της εισηγμένης στη Wall Street εταιρείας ελληνικών συμφερόντων Danaos σημείωσαν χαμηλό στα επίπεδα των 2,5 δολ. και σήμερα διαπραγματεύονται στα επίπεδα των 27 δολ.

Η ναυτιλιακή, με στόλο 65 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων περίπου, έχει ένα μεγάλο αριθμό ποντοπόρων της που ελευθερώθηκαν από μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα αυτό το διάστημα και η προσδοκία ότι μπορεί να επωφεληθεί από αυξημένους ναύλους οδήγησε τους επενδυτές σε αγορές. Αλλά και άλλες μεγάλες ελληνικές εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες είδαν την τιμή των μετοχών τους να πολλαπλασιάζεται στη Wall παρά το γεγονός πως η μεγάλη πλειονότητα του στόλου τους ήταν και παραμένει δεσμευμένη με μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα που έχουν κλείσει σε χαμηλότερα επίπεδα ναύλων. Ετσι, η Costamare με στόλο 70 και πλέον πλοίων είδε την αξία των μετοχών της να υπερδιπλασιάζεται μέσα στο 2020, από το χαμηλό των 3,16 δολαρίων σε επίπεδα άνω των 8,5 δολ.

Αιτία για το ράλι στην ταλαιπωρημένη επί μακρόν ναυλαγορά των εμπορευματοκιβωτίων είναι οι εκτεταμένες αραιώσεις ή ακόμα και αποδρομολογήσεις πλοίων από τακτικές γραμμές (blank sailings), στις οποίες προέβησαν στις αρχές της άνοιξης οι μεγάλες εταιρείες μεταφορών υπό τον φόβο της πανδημίας. Σε συνδυασμό με την περιορισμένη προσφορά νέας μεταφορικής δυναμικότητας από ναυπηγήσεις αλλά και το γεγονός ότι τελικά η ζήτηση αποδείχθηκε ισχυρότερη από ό,τι είχε εκτιμηθεί, δημιουργήθηκε έντονα ανοδική πίεση στα μεταφορικά έξοδα.

Επιπλέον, παρατηρήθηκε και παρατηρείται ακόμα, αδυναμία των μεγάλων επιχειρήσεων τακτικών γραμμών να αναδρομολογήσουν πλοία από διάφορα μέρη του κόσμου στην Κίνα, τη βασικότερη αγορά ζήτησης υπηρεσιών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με αποτέλεσμα η ανοδική τάση να αυξάνεται.

Οι ναύλοι από την Κίνα προς τις Δυτικές Ακτές των ΗΠΑ κινούνταν στα επίπεδα των 1.600 δολαρίων την ημέρα τον Μάρτιο για να φτάσουν σε 3.900 δολάρια στα τέλη του 2020. Αντίστοιχα, οι ναύλοι από την Ασία προς τη Βόρεια Ευρώπη έχουν διπλασιαστεί από τις αρχές του Νοεμβρίου έως σήμερα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της FBΧ.

Η spot αγορά παραμένει ακόμα και σήμερα σε υψηλότατα ιστορικά επίπεδα, ενώ πολύ ικανοποιητικά είναι και τα κέρδη που δίνουν αυτή τη στιγμή τα νέα μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα όσων πλοίων η διαχείριση αποφασίζει να τα δεσμεύσει σε αυτή τη συγκυρία. Ο δείκτης του Shanghai Shipping Exchange Spot Box Freight Rates (SCFI Comprehensive Index) που παρακολουθεί τη σποτ αγορά, από τα επίπεδα των 850 μονάδων στα μέσα του 2020 κινείται πλέον άνω των 2.250, ενώ ο δείκτης Containership Timecharter Rate Index της Clarksons, που παρακολουθεί τα μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα, στο ίδιο διάστημα έχει αναρριχηθεί από τις 45 μονάδες στις 95.

Οι αναλυτές είναι επιφυλακτικοί για το κατά πόσον το ράλι αυτό μπορεί να συνεχιστεί, αλλά τείνουν να συμφωνούν όσον αφορά τη διατήρηση των ναύλων σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με τον μέσον όρο της τελευταίας δεκαετίας. Αιτία η περιορισμένη προσφορά πλοίων λόγω της έλλειψης παραγγελιών τα τελευταία χρόνια που έχουν οδηγήσει τη δυναμικότητα των υπό ναυπήγηση πλοίων σε επίπεδα χαμηλότερα από το 10% του υπάρχοντος στόλου.

Επίσης, οι αναλυτές τείνουν να συμφωνήσουν πως η ζήτηση για μεταφορές, ακόμα κι αν η πανδημία συνεχιστεί στο δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, δεν θα καμφθεί δραστικά, όπως δείχνει η εμπειρία του πρώτου χρόνου του παγκόσμιου εμπορίου υπό τη δαμόκλειο σπάθη της πανδημίας.

Πηγή:Καθημερινή, Η.Μπέλλος

About kymaeditor

Check Also

Υπερψηφίστηκε στην πρώτη ανάγνωσή του, το ν/σ για την «ολοκληρωμένη θαλάσσια και νησιωτική πολιτική»

Κατά πλειοψηφία επί της αρχής και επί των άρθρων, υπερψηφίσθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

twelve + 8 =