«Oι πλούσιοι στην Ελλάδα δεν είναι φιλόδοξοι με τις ελληνικές επενδύσεις»

 Η έλλειψη επενδυτικών προτάσεων αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα για την Ελλάδα, σύμφωνα με τον  Βέρνερ Χόγιερ. Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων παραχώρησε συνέντευξη στην εφημερίδας «Καθημερινή» και εξήγησε τους τρεις  βασικούς λόγους που οδήγησαν τη χώρα σε αυτήν  την κατάσταση. «Oι πλούσιοι στην Ελλάδα δεν είναι φιλόδοξοι με τις ελληνικές επενδύσεις. Προτιμούν να επενδύσουν στο Ηνωμένο Βασίλειο και αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα, αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Χόγιερ που απέδωσε πάντως τα εύσημα σε Σαμαρά και Στουρνάρα, για το γεγονός ότι κατάφεραν να πάρουν αποφάσεις κόντρα στη διάθεση της κοινής γνώμης.

 To μεγαλύτερο πρόβλημα στην Ελλάδα αλλά και σε όλη την Ευρώπη δεν είναι η έλλειψη ρευστότητας αλλά η έλλειψη νέων επενδυτικών προτάσεων δηλώνει αρχικά στην Καθημερινή ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), Β. Χόγιερ.

Παρ’ όλο που από το 2011 η ΕΤΕπ έχει χρηματοδοτήσει πάνω από 700 ΜμΕ στην Ελλάδα, πολλοί είναι αυτοί που στέκονται κριτικά απέναντί της, υποστηρίζοντας ότι δεν έχει κάνει ό,τι μπορούσε για να βοηθήσει την Ελλάδα. «Είχα μείνει έκπληκτος όταν άκουσα τις φθηνές κριτικές ότι η τράπεζα δεν έχει κάνει αρκετά για την Ελλάδα», λέει ο ίδιος.

Ακόμα και όταν υπήρχε η συζήτηση για την έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ, η τράπεζα αύξησε τη χρηματοδότησή της «την εποχή που κανένας δεν δάνειζε την Ελλάδα», που αυτή τη στιγμή παίρνει χρηματοδότηση ίση με το 9% του ΑΕΠ της χώρας, τοποθετώντας την στην τέταρτη θέση ευρωπαϊκά.

Μάλιστα, το 2013 η χρηματοδότηση διπλασιάστηκε σε σχέση με το 2012, φτάνοντας το 1,5 δισ. ευρώ. Όμως, παρά την αυξημένη ρευστότητα από την ΕΤΕπ, αυτή δεν φαίνεται να φτάνει στην ελληνική αγορά και αυτό είναι κάτι που το βλέπει και ο ίδιος ο κ. Χόγιερ.

Τρεις βασικοί λόγοι

Σύμφωνα με τον Γερμανό τραπεζίτη, ένας από τους βασικούς λόγους δεν είναι άλλος από την ελληνική γραφειοκρατία, με την οποία ήρθε και ο ίδιος αντιμέτωπος. «Ήμασταν σε θέση να χρηματοδοτήσουμε την κατασκευή αυτοκινητοδρόμων εδώ και χρόνια, αλλά η κατάσταση με τα συμβόλαια και τις παραχωρήσεις ήταν καταστροφική και μας πήρε χρόνια να καθαρίσουμε το τοπίο και να προχωρήσουμε».

Για τον κ. Χόγιερ, ένας εξίσου σημαντικός λόγος είναι η κατάσταση των 4 συστημικών τραπεζών της Ελλάδας, που είναι και οι μεσολαβήτριες μεταξύ ΕΤΕπ και ΜμΕ. «Και εγώ δέχομαι παράπονα από μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δεν βλέπουν ετοιμότητα από τις ελληνικές τράπεζες να βοηθήσουν. Σε πολλές περιπτώσεις ζητάω από συναδέλφους μου να πάνε και να δουν τι έχει πάει λάθος», λέει ο Χόγιερ, που ωστόσο σπεύδει να διευκρινίσει ότι η ΕΤΕπ είναι μία επενδυτική τράπεζα και έχει τη δυνατότητα να χρηματοδοτεί μόνο νέα επιχειρηματικά σχέδια.

Το τρίτο πρόβλημα που διαπιστώνει και ίσως είναι και το πιο σημαντικό είναι ότι δεν υπάρχουν αρκετές επενδυτικές προτάσεις από την Ελλάδα. «Οι πλούσιοι στην Ελλάδα δεν είναι φιλόδοξοι με τις ελληνικές επενδύσεις. Προτιμούν να επενδύσουν στο Ηνωμένο Βασίλειο και αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα».

Ο ίδιος λέει σε όποιον ενδιαφέρεται και πληροί τα κριτήρια: «Ελάτε με καλές προτάσεις και θα τις χρηματοδοτήσουμε». «Μπορούμε να βάλουμε εμείς την πραγματογνωμοσύνη ώστε να εξελίξετε καλύτερα το επενδυτικό σας σχέδιο. Δοκιμάστε το!», λέει ο κ. Χόγιερ, που εντοπίζει το γενικότερο οικονομικό πρόβλημα στην Ευρώπη όχι στην έλλειψη ρευστότητας, αλλά στη μικρή ζήτηση για χρηματοδότηση νέων σχεδίων. «Εχουμε έλλειψη καλών προτάσεων και ιδεών στην Ευρώπη συνολικά».

Τουρισμός και μεταφορές

Στην ερώτηση ποιες επενδύσεις θα μπορούσαν να είναι πιο εύκολες για δανειοδότηση, ο Γερμανός τραπεζίτης λέει ότι δεν υπάρχει φόρμουλα. Στην περίπτωση της Ελλάδας, όμως, υπάρχουν δύο τομείς που μπορεί να ξεχωρίσει και αυτοί είναι ο τομέας των μεταφορών, για τον οποίο δείχνουν ενδιαφέρον από την Κίνα μέχρι την Αμερική, και βεβαίως o τουρισμός.

Συγκριτικά όμως με την Ευρώπη, αλλά και παγκοσμίως, υπάρχουν αδυναμίες στους τομείς της παραγωγικότητας και της καινοτομίας στη χώρα μας.

 

About kymaeditor

Check Also

Σταθερά πάνω από δύο ευρώ η αμόλυβδη

Σε απόγνωση έχουν βρεθεί οι οδηγοί λόγω της τιμής της βενζίνης που από εβδομάδα αναμένεται …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *