Αλλαγές στην ακτοπλοΐα περιλαμβάνει η νέα ρύθμιση που κατατέθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας στη Βουλή (κατά τη διάρκεια εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής) και σύμφωνα με αυτή οι επιχειρησιακές συμβάσεις υπερισχύουν των συλλογικών.
Έως τώρα, σύμφωνα με την τελευταία ρύθμιση για τη ναυτική εργασία του νόμου, δινόταν η δυνατότητα οι εργασιακές σχέσεις των ναυτικών να καθορίζονται είτε με συλλογικές είτε με επιχειρησιακές συμβάσεις εργασίας.
Μάλιστα, οι εκπρόσωποι του ΣΕΕΝ είχαν εκφράσει την αντίθεσή τους για το θέμα των επιχειρησιακών συμβάσεων στην ακτοπλοΐα, που είχε θέσει ως προαπαιτούμενο η τρόικα και πέρασε στο πολυνομοσχέδιο «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας» νόμος 4054/2014.
Με την εν λόγω νέα ρύθμιση θεσπίζεται η δυνατότητα, οι επιχειρησιακές συμβάσεις στην ακτοπλοΐα να περιέχουν διαφορετικούς όρους από τους αντίστοιχους των συλλογικών, ενώ ορίζεται ότι σε περίπτωση συγκέντρωσης επιχειρησιακών και συλλογικών, υπερισχύουν οι πρώτες.
Επίσης ρυθμίζεται εκ νέου, με βάση την ελευθερία της διαπραγμάτευσης, το ζήτημα της δέσμευσης των όρων των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και συγκεκριμένα αυτές θεωρούνται ισχυρές και δεσμεύουν μόνο τους πλοιοκτήτες και τους ναυτικούς, που είναι μέλη των συμβαλλόμενων οργανώσεων.
Όπως σχολίασαν μάλιστα στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων αν μια ακτοπλοϊκή εταιρεία δεν ανήκει στο Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (σσ η Ένωση των Ακτοπλόων) που έχει προχωρήσει ήδη στην υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας με μηδενικές αυξήσεις για το 2014. που καλύπτει όλους τους ναυτικούς που εργάζονται στα πλοία της ακτοπλοΐας και τα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία διεθνών γραμμών, δεν είναι υποχρεωμένη να τηρεί τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
Τη νέα συλλογική σύμβασης εργασίας δεν έχει υπογράψει η διοίκηση της ΠΕΝΕΝ, ένα από τα 14 ναυτεργατικά σωματεία που συγκροτούν την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία.
Επίσης, στη σχετική ρύθμιση του υπουργείου Ναυτιλίας δίνεται η δυνατότητα απλούστευσης της διαδικασίας κατανομής των συνολικών ημερών διακοπής των δρομολογίων σε δρομολογημένα πλοία, να πραγματοποιείται με δήλωση του πλοιοκτήτη και σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών αντί της υπουργικής απόφασης που απαιτείτο μέχρι σήμερα. Προϋπόθεση ωστόσο τίθεται κάλυψης από τον ίδιο των συγκοινωνιακών αναγκών των γραμμών.
Τι απαντά η ΠΝΟ
Επίθεση ενάντια στον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη εξαπολύει η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ), υποστηρίζοντας ότι με τις νέες διαρθρωτικές ρυθμίσεις που προωθεί έχει ως στόχο την κατάργησης της συλλογικής σύμβασης των ναυτεργατών.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της διοίκησης της ΠΝΟ, η οποία πραγματοποίησε σήμερα έκτακτη συνέλευση, «με τις νέες αυτές ρυθμίσεις του ο κ. ΥΝΑ, συνεχίζει την σε βάρος των Ελλήνων ναυτεργατών αντεργατική, ανάλγητη και στην κυριολεξία καταδιωκτική συμπεριφορά και στάση του, και υπείκων προφανώς στις επιταγές της τρόικας και των μνημονίων, προσπαθεί και πάλι και επιδιώκει να καταργήσει και αυτό τούτο το συνταγματικά και με διεθνείς συμβάσεις κατοχυρωμένο δικαίωμα της Ομοσπονδίας μας για διαπραγμάτευση και υπογραφή Συλλογική Συμβάσεων Ναυτικής Εργασίας, με την εισαγωγή νέων μορφών συμβάσεων εργασίας, των επιχειρησιακών συμβάσεων, πρωτόγνωρων για τα δεδομένα της ναυτικής εργασίας τόσο για την Ελλάδα όσο και για την ναυτεργασία διεθνώς».
Παράλληλα η ΠΝΟ υποστηρίζει ότι με τις νέες ρυθμίσεις επιδιώκεται η διάλυσή της, ενώ καλεί τον κ. Βαρβιτσιώτη να τις αποσύρει.