Δεμένα στα λιμάνια όλης της χώρας είναι, από σήμερα στις 6 το πρωί τα πλοία, λόγω της 48ωρης πανελλαδικής απεργίας που κήρυξε η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.
Στη γραμμή Πέραμα-Σαλαμίνα εκτελείται ένα δρομολόγιο κάθε δύο ώρες, ενώ δύο τετράωρες στάσεις εργασίας, από τις 6 το πρωί έως τις 10 το πρωί, θα πραγματοποιήσουν σήμερα και αύριο τα ρυμουλκά. Η απεργιακή κινητοποίηση των ναυτεργατών που λήγει στις 6 το πρωί του Σαββάτου 24 Σεπτεμβρίου θα περιφρουρείται από ομάδες της ΠΝΟ.
Η διάλυση του ΝΑΤ, η αποψίλωση των οργανικών συνθέσεων στα επιβατηγά πλοία, ο ευτελισμός των συντάξεων με τη φημολογούμενη μείωση των επικουρικών κατά 40%, η οξυνόμενη και διογκούμενη συνεχώς ανεργία του κλάδου, η μαύρη ανασφάλιστη εργασία και η συνεχής παραβίαση των όρων εργασίας δεν μπορούν να μείνουν αναπάντητα αναφέρεται στην ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας.
Τι απαντά ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ Α. Νταλακογιώργος στην πρόταση των εφοπλιστών για την υπογραφή μίας νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Ναυτών Εμπορικού Αντώνης Νταλακογιώργος, μιλώντας στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, για την πρόταση που διατύπωσε πρόσφατα ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης, για μία νέα ρεαλιστική διαπραγμάτευση στα πλαίσια του διεθνούς ανταγωνισμού, ανάμεσα σε εργοδοσία και ναυτεργασία για την υπογραφή μιας νέας σύμβασης εργασίας, αναφέρει τα εξής: «Το θέμα αυτό έχει ουσιαστικά ανοίξει όχι σήμερα αλλά από τα μέσα του 2010, όπου από τότε έχουν γίνει σχετικές συναντήσεις ΠΝΟ – ΕΕΕ, που όπως αναμενόταν οδηγήθηκαν σε αδιέξοδο.
Από τότε έγινε απολύτως σαφές ότι οι αναφορές της ΕΕΕ σχετικά με την τήρηση των όρων ανταγωνισμού σύμφωνα με τα διεθνή κρατούντα, στην πράξη σημαίνει τα εξής:
Α) Κατάργηση της ισχύουσας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας που είναι σε ισχύ από το 1944.
Β) Παραβίαση της Διεθνούς Σύμβασης ναυτικής εργασίας του 2006 του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας που προβλέπει στον κορμό και στην ουσία της ότι «ευνοϊκότερες ρυθμίσεις από την MLC(Διεθνής σύμβαση ναυτικής εργασίας) σε εθνικό επίπεδο δεν αλλάζουν, δεν τροποποιούνται, δεν ανατρέπονται». Κατά συνέπεια η επιχείρηση κατάργησης της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας προσκρούει και στην Διεθνή Σύμβαση Εργασίας του ILO που έχει επικυρωθεί και ψηφιστεί από την ελληνική Βουλή.
Γ) Τυχόν υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας με τους όρους κυβέρνησης Υπουργείου Ναυτιλίας – ΕΕΕ συνεπάγεται ότι στα πλοία θα έχουμε δύο ταχυτήτων Ναυτικούς και δικαιώματα. Αυτή των Αξιωματικών που θα εφαρμόζεται η ελληνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και η δεύτερη για τα πληρώματα που στην ουσία θα ισχύει και θα εφαρμόζεται η Σύμβαση της ITF που θεσπίζει τα κατώτερα πλαίσια μισθών και εργασιακών σχέσεων που σήμερα ισχύουν για τους Ναυτικούς των τρίτων χωρών (Φιλιππίνες, Αίγυπτος, Πακιστάν, Ουκρανία κ.λπ). Επί της ουσίας είναι ναυτικοί που μέσα στις γνωστές αντίξοες και εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες έχουν ένα σύνολο μηνιαίων αποδοχών 1200 – 1300 ευρώ (ο μισθός κυμαίνεται ανάλογα με την ισοτιμία ευρώ – δολαρίου). Μέσα σε αυτόν τον μισθό συμπεριλαμβάνονται 30 μέρες τον μήνα δουλειά, 7 μέρες την εβδομάδα, πάνω από 300 ώρες μηνιαίως απασχόληση, οι έξτρα εργασίες, η απασχόληση τα Σαββατοκύριακα, η προβλεπόμενη άδεια, η αναλογία στην τροφοδοσία, τα πάσης φύσεως επιδόματα. Ο μισθός του Έλληνα Ναυτικού και τα υπόλοιπα δικαιώματά του δεν μπορούν να εξισώνονται με αυτά των Ναυτεργατών των τρίτων χωρών διότι οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες της χώρας μας διαφέρουν όσο η μέρα με την νύχτα με τις αντίστοιχες των τρίτων χωρών».
Ο κ.Νταλακογιώργος σε ερώτηση πόσα είναι τα λεφτά που λαμβάνει ένας ναυτικός που ως κατώτερο πλήρωμα εργάζεται σε πλοίο της ποντοπόρου ναυτιλίας και πόσο θα λάμβανε αν εφαρμοζόταν η διεθνή σύμβαση αναφέρει: «Εάν υπολογίσουμε ότι ένας Έλληνας ναυτικός εργάζεται 30 μέρες τον μήνα, δουλεύει κατά μέσο όρο 150 ώρες υπερωρίες τον μήνα και συμπεριλάβουμε στον μισθό (βασικό + υπερωρίες) έξτρα εργασίες, άδειες, επιδόματα κ.λπ., ένας μέσος μισθός ναύτη σε ποντοπόρο πλοίο ανέρχεται σε 2500 ευρώ με ανάλογη αυξομείωση στις υπόλοιπες ειδικότητες των πληρωμάτων. Με την αντίστοιχη ΣΣΕ της ITF Ιnternational Transport Workers’ Federation (Διεθνή ομοσπονδία εργαζομένων στις μεταφορές) ο μισθός αυτός που καλύπτει τα αλλοδαπά πληρώματα είναι 1200 έως 1300 ευρώ τον μήνα με τους ίδιους όρους εργασίας που αναπτύχθηκαν πιο πάνω. Εάν υπολογίσουμε την αλματώδη ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας και το προκλητικό και ευνοϊκότατο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις Ναυτιλιακές επιχειρήσεις με την ιλιγγιώδη κερδοφορία τους, η διαφορά αυτή δεν συνιστά σε καμιά περίπτωση ανατροπή ούτε για την βιωσιμότητα ούτε για την παραπέρα ανάπτυξη και πορεία της ελληνικής ναυτιλίας». Τέλος ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ απαντώντας στο εάν οι Έλληνες πλοιοκτήτες, στα πλοία με ξένη σημαία, μπορούν να προσλάβουν Έλληνες ναυτικούς με οποιαδήποτε σύμβαση αναφέρει ότι «αποτελεί κοινή άποψη, θέση και πεποίθησή μας και αυτό είναι διατυπωμένο από όλους στην ΠΝΟ και από τα Ναυτεργατικά Σωματεία, ότι οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που πρέπει να ισχύουν και να εφαρμόζονται στα πλοία του νόμου27/1975 πρέπει να ισχύει αυστηρά η ελληνική ΣΣΕ, να είναι το σύνολο των Ναυτικών ασφαλισμένοι στο ΝΑΤ και να έχουν πλήρη κατοχυρωμένα συνδικαλιστικά δικαιώματα». Ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ αναφέρει, επίσης, ότι η πολιτική αυτή πρέπει να προωθηθεί σε όλα τα πλοία που φέρουν σημαίες ευκολίας καθώς οι εφοπλιστές εκμεταλλεύονται αδίστακτα και ασύστολα την φορολογική ασυλία, και τη μειωμένη δαπάνη του εργατικού κόστους.