To Πάσχα πλησιάζει και οι Έλληνες ετοιμάζονται για τις αγορές τους ενόψει της Μεγάλης Εβδομάδας. Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών και με βάση τιμές που συνελέγησαν από μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ, το φετινό πασχαλινό τραπέζι δεν θα έχει σημαντικές διαφορές σε σχέση με πέρυσι.
Συνολικά, το μέσο τυπικό καλάθι του 2015 εκτιμάται στα 45,80 ευρώ, έναντι 45,63 ευρώ, το 2014. Η τιμή του αρνιού την Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται να αυξηθεί κατά 8% σε σχέση με το 2014 στα 6,4 ευρώ ανά κιλό, εξέλιξη που αποδίδεται στην άνοδο των τιμών παραγωγού που αναμένεται να ξεπεράσει το 20%.
Η αύξηση αυτή οφείλεται με τη σειρά της στη μειωμένη προσφορά (εκτιμάται στο 40%), εξαιτίας του καταρροϊκού πυρετού που έχει πλήξει αρκετές περιοχές της χώρας, αλλά και της διάθεσης προϊόντων στο εξωτερικό λόγω του Πάσχα των Καθολικών στις 5 Απριλίου, μία εβδομάδα νωρίτερα από το Πάσχα των Ορθοδόξων.
Στον αντίποδα, τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση στην τιμή παρουσιάζουν η τιμή της μουστάρδας κατά 14%, της ντομάτας κατά 11%, του πασχαλινού τσουρεκιού κατά 10%, της πατάτας και της μπύρας κατά 9%.
Σημαντικός ο ρόλος των προωθητικών ενεργειών
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι τιμές εμφανίζουν σημαντικό εύρος το οποίο εκτιμάται περίπου σε 40%, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει το καλάθι ανάλογα με τις δυνατότητες του.
Σε αυτή την εξέλιξη παίζει ρόλο και η ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, εκπτωτικών κουπονιών, δωροεπιταγών κλπ η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 10% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν. Χωρίς τις προσφορές, το καλάθι του 2015 κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
Η εξέλιξη των τιμών των επιμέρους προϊόντων από πέρυσι φαίνεται και στον πίνακα του ΙΕΛΚΑ.