Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση :
“Ολοκληρώνοντας το 2024 και με το βλέμμα στραμμένο στο 2025,ο
εμπορικός και επιχειρηματικός κόσμος εισέρχεται στη νέα χρονιά με
αισιοδοξία,αλλά και με προβληματισμούς για τις προκλήσεις που βρίσκονται
μπροστά.
Οι προσδοκίες του ελληνικού εμπορίου για το 2025 προσβλέπουν σε ένα
περιβάλλον οικονομικής σταθερότητας και ανάπτυξης,το οποίο θα επιτρέψει
στις επιχειρήσεις να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες,να ενισχύσουν την
ανταγωνιστικότητά τους και να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.
Παράλληλα,οι επιχειρήσεις αναζητούν τρόπους συνεργασίας και
αλληλεγγύης,τόσο ανάμεσα στις επιχειρήσεις όσο και με τηνΠολιτεία,για
τη δημιουργία ενός ευνοϊκού επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Οι κύριοι προβληματισμοί για το 2025 που απασχολούν τις επιχειρήσεις
και ενδεχομένως να επηρεάσουν καθοδικά την ελληνική οικονομία
επικεντρώνονται στα εξής:
Η αβεβαιότητα στην παγκόσμια οικονομία,χαρακτηριζόμενη από
γεωπολιτικές αναταράξεις,αυξανόμενο πληθωρισμό και υψηλότερες τιμές
ενέργειας,επιβαρύνει σημαντικά το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων.
Παράλληλα,η εκρηκτική ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου δημιουργεί
σοβαρέςπροκλήσεις,ιδιαίτερα για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που
δυσκολεύονται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της αγοράς.Τέλος,η
γραφειοκρατία,το φορολογικό περιβάλλον-παρά τις προσπάθειες
εκσυγχρονισμού του-και το υψηλό φορολογικό βάρος αποτελούν χρόνιες
παθογένειες της ελληνικής οικονομίας,παρεμποδίζοντας την
επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη.
Για να ανακάμψει και να αναπτυχθεί το ελληνικό εμπόριο το 2025,
απαιτούνται άμεσες και συντονισμένες ενέργειες σε επίπεδο επιχειρήσεων,
κράτους και κοινωνίας.
Προκειμένου να επιτευχθεί αυτός ο στόχος και να αντιμετωπιστούν οι
προκλήσεις, προτείνονται τα εξής:
-
Ενίσχυση Ψηφιακού Μετασχηματισμού: Οι επιχειρήσεις καλούνται ναενισχύσουν την παρουσία τους στο διαδίκτυο,να επενδύσουν σεηλεκτρονικό εμπόριο και να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους στις νέεςτεχνολογίες. Η σύνδεση του φυσικού καταστήματος με το ηλεκτρονικό,μέσω ενός ενιαίου συστήματος διαχείρισης (omnichannel), θα επιτρέψειστις επιχειρήσεις να προσφέρουν στους πελάτες τους ευέλικτεςεπιλογές αγορών και προσωποποιημένη εξυπηρέτηση. Μείωση Φορολογικών και Λειτουργικών Βαρών: Η μείωση του ΦΠΑ,ιδιαίτερα στα είδη πρώτης ανάγκης και τα καταναλωτικά προϊόντα, θαενισχύσει τη ζήτηση και θα ανακουφίσει τα νοικοκυριά.Παράλληλα,ηπρόσβαση σε δάνεια με ευνοϊκούς όρους θα καταστήσει ευκολότερη τηνχρηματοδότηση των επιχειρήσεων,που αποτελεί έναν από τουςσημαντικότερους παράγοντες για την ανάπτυξή τους. Τέλος, ηαπλούστευση των διαδικασιών για την ίδρυση και λειτουργίαεπιχειρήσεων θα μειώσει τη γραφειοκρατία και θα ενθαρρύνειτηνεπιχειρηματικότητα. Προώθηση της Εξωστρέφειας: Η δημιουργία κινήτρων για τις ελληνικέςεπιχειρήσεις να προωθήσουν τα προϊόντα τους σε διεθνείς αγορές,σεσυνδυασμό με την προβολή του brand “Made in Greece”,θα συμβάλειστην ενίσχυση των εξαγωγών και στην προώθηση της ποιότητας καιτης μοναδικότητας των ελληνικών προϊόντων. Στήριξη Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων: Η υλοποίηση στοχευμένωνπρογραμμάτων για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων τωνεπιχειρηματιών και των εργαζομένων,καθώς και η παροχήχρηματοδοτικών εργαλείων προσαρμοσμένων στις σχετικές ανάγκες,είναι απαραίτητα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ΜμΕ.Επιπλέον,η κατεύθυνση των ευρωπαϊκών πόρων προς επενδύσεις σενέες τεχνολογίες και καινοτομία θα συμβάλει στην αναβάθμιση τουπαραγωγικού ιστού. Ενίσχυση της Αγοραστικής Δύναμης: Η μόνιμη και σταθερή ενδυνάμωσητης αγοραστικής δύναμη των πολιτών θα οδηγήσει σε αύξηση τηςκατανάλωσης.Παράλληλα,η στήριξη των ανέργων,μέσω μέτρων πουμειώνουν την ανεργία και ενισχύουν τα προσόντα και την εργασιακήτους εμπειρία, θα συμβάλει στην ανάκαμψη της οικονομίας. Επένδυση στην Ποιότητα και την Καινοτομία: Η ανάπτυξη καινοτόμωνπροϊόντωνγιατηνκάλυψησύγχρονωναναγκώνκαιηπροώθησητηςβιώσιμηςανάπτυξης,μέσωτηςυιοθέτησηςπεριβαλλοντικάφιλικώνπρακτικών,θαενισχύσουντηνανταγωνιστικότητατωνελληνικώνεπιχειρήσεων και θα συμβάλουν στην προσέλκυση επενδύσεων.
-
Το μέλλον του ελληνικού εμπορίου εξαρτάται και από τησύμπραξη στρατηγικών σχεδιασμών,που θα λαμβάνουν υπόψη τις δυναμικέςαλληλεπιδράσεις μεταξύ των επιχειρήσεων, της Πολιτείας και της κοινωνίας.Η επιτυχής υλοποίηση τέτοιων σχεδίων,θα οδηγήσει σε μια ανθεκτική καιανταγωνιστική εμπορική πραγματικότητα.”